طراحی و اجرای جزیره آشپزخانه لاکچری + 30 مدل از جدیدترین انواع جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه

اگر به دنبال طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه هستید احتمالاً نام جزیره آشپزخانه را شنیده‌اید. این نوع طراحی‌ها برای آشپزخانه با استقبال خوبی روبرو شده است. در ادامه مقاله با مفهوم جزیره آشپزخانه، جدیدترین انواع و مزایای جزیره آشپزخانه آشنا خواهید شد. پس اگر به دنبال طراحی مدرن برای آشپزخانه خانه خود هستید ادامه مطالب را از دست ندهید.

جزیره آشپزخانه

در واقع جزیره در دکوراسیون آشپزخانه جزیره ای باعث ایجاد فضایی جداگانه و متفاوت در آشپزخانه می‌شود. و اگر شما تمایل دارید فضای آشپزخانه به صورت منحصر به فرد طراحی شود به گونه ای که تمایز آن از بقیه اجزای خانه آشکار شود، بهتر است از جزیره در فضای آشپزخانه استفاده نمایید. منبع

جزیره آشپزخانه چیست؟

جزیره در آشپزخانه در واقع یک کانتر آزاد است که از هیچ سمتی به کانتر یا دیوار آشپزخانه متصل نیست و همانطور که از نام آن پیداست به صورت جزیره و معمولاً در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد. جزیره آشپزخانه به انگلیسی بصورت”kitchen Island” شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که امروزه استفاده از جزیره در آشپزخانه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

اگر آشپزخانه فضای کافی برای طراحی جزیره را داشته باشد، طراحی آن موجب خواهد شد تا زیبایی خاصی در آشپزخانه به وجود بیاید و همچنین فضای آشپزخانه بزرگ‌تر از حالت معمول دیده شود. قسمت جزیره آشپزخانه می‌تواند به صورت ال شکل، متحرک یا انواع دیگر باشد. مدل جزیره آشپزخانه تنها برای زیبایی در آشپزخانه طراحی نمی‌شود و از آن می‌توان به عنوان میز ناهار خوری، سینک ظرفشویی و گاز استفاده کرد.

جزیره آشپزخانه

مزایای جزیره آشپزخانه چیست؟

  • جزیره آشپزخانه فضای کافی را برای نگهداری وسایلی مانند: مایکروویو، ظرفشویی، گلدان‌ها، سطل زباله، کتاب‌های آشپزی و … را فراهم می‌کند. همین مسأله موجب می‌شود تا از به هم ریختگی آشپزخانه جلوگیری کند.
  • مهمترین مزیت جزیره آشپزخانه این است که فضای آشپزخانه را بزرگتر از آنچه هست نشان می‌دهد و علاوه بر ایجاد یک فضای چند منظوره و کاربردی ویژگی‌های دیگری مانند داشتن فضای کافی برای ذخیره‌سازی وسایل، کارایی بیشتر، زیبایی و راحتی را نیز ارمغان می‌آورد.
  • همچنین بهتر است بدانید که جزیره آشپزخانه نقش اصلی را در به وجود آوردن یک کانون مرکزی در منزل ایفا می‌کند و فضای دلنشین و گرمی را برای خانواده فراهم می‌کند زیرا امکان استفاده از میز جزیره آشپزخانه سرو در این نوع طراحی وجود دارد.

جزیره آشپزخانه

انواع جزیره‌ی آشپزخانه

جزیره آشپزخانه به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که البته سبک دکوراسیون داخلی در طراحی جزیره آشپزخانه بسیار مؤثر است به این صورت که در آشپزخانه‌های کلاسیک معمولاً از جزیره‌های مستطیل و در آشپزخانه‌های جدید و مدرن از جزیره‌های منحنی استفاده می‌شود در ادامه انواع جزیره آشپزخانه توضیح داده خواهد شد

  • جزیره آشپزخانه ال شکل

جزیره آشپزخانه ال شکل مختص آشپزخانه‌هایی است که فضای کافی برای اجرای این کار را دارند. در واقع می‌توان گفت بهترین انتخاب برای طراحی جزیره در آشپزخانه‌های بزرگ، استفاده از سبک ال است. معمولاً در طراحی جزیره‌های ال شکل یک سمت اجاق گاز یا ظرفشویی و در قسمت دیگر میز ناهارخوری و صندلی‌های پایه بلند قرار می‌گیرند. این نوع سبک طراحی به جزیره آشپزخانه لاکچری نیز معروف است.

جزیره آشپزخانه ال شکل

  • جزیره آشپزخانه مستطیل شکل

جزیره آشپزخانه به سبک مستطیل یکی از پرکاربردترین جزیره آشپزخانه است که در آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک قابل استفاده است. طراحی این سبک جزیره در آشپزخانه به این صورت است که یک کانتر یا میز در میان دو ردیف کابینت قرار می‌گیرد به شرطی که فضا برای رفت و آمد در میان میز و کابینت به راحتی فراهم باشد و معمولاً در روی این کانتر سینک ظرفشویی یا حتی اجاق گاز قرار می‌گیرد.

جزیره آشپزخانه مستطیل شکلدقت کنید که شما می‌توانید از جزیره آشپزخانه به سبک مستطیل با عرض زیاد نیز استفاده کنید. به این صورت که شما می‌توانید در یک طرفه جزیره آشپزخانه سینک ظرفشویی یا اجاق گاز را قرار دهید و در سمت دیگر از آن به عنوان میز سرو غذا استفاده کنید. البته این موضوع در جزیره آشپزخانه به شکل مستطیل با عرض کم قابل انجام نیست و اگر عرض مستطیل کم باشد، می‌توانید تنها میز سرو یا لباسشویی را قرار دهید و در سمت طول مستطیل نیز ظرفشویی و اجاق گاز استفاده کنید. این نوع طراحی را می‌توان جزیره آشپزخانه مدرن نامید. زیرا چینش زیبایی را به آشپزخانه شما هدیه می‌دهد.

جزیره آشپزخانه مستطیل شکل

  • جزیره آشپزخانه به صورت منحنی

اگر به دنبال طراحی جزیره‌های بسیار شیک و مدرن هستید، استفاده از سبک منحنی یا گرد بسیار مهم است. دقت داشته باشید که آشپزخانه‌هایی که طراحی مدرن و شیک استفاده می‌کنند، اکثراً دارای جزیره‌های گرد یا منحنی شکل هستند که فضای بسیار زیبایی را در آشپزخانه به وجود می‌آورد.

اگر شما خانم خانه‌داری هستید که به شیک بودن آشپزخانه خود اهمیت می‌دهید استفاده از جزیره آشپزخانه منحنی به شما پیشنهاد می‌شود. معمولاً در طراحی جزیره‌های منحنی، سینک ظرفشویی در داخل جزیره و اجاق گاز نیز در بخش‌هایی از کابینت متصل به دیوار قرار می‌گیرد. معمولاً استفاده از سینک‌هایی که تک لگنه و گرد هستند باعث هماهنگی بین سینک و شکل منحنی این جزیره می‌شود. جزیره آشپزخانه کوچک منحنی شکل به راحتی در آشپزخانه با متراژ پایین قابل طراحی است.

جزیره آشپزخانه به صورت منحنیهمچنین در جزیره آشپزخانه به سبک منحنی شما می‌توانید قسمتی از آن را به عنوان میز سرو در نظر بگیرید که صندلی‌های با پایه بلند یا کوتاه در کنار آن قرار دهید. البته دقت شود که ضرورتی در ایجاد میز سرو نیست و شما می‌توانید از آن صرف نظر کنید.

  • جزیره آشپزخانه به سبک مبله

در تعریف جزیره آشپزخانه اینطور آمده است که یک بخشی بصورت مجزا و در وسط آشپزخانه قرار گرفته است، اما برای طراحی جزیره آشپزخانه به سبک مبله این جزیره خود جزئی از مثلث کار که شامل اجاق گاز، یخچال و لباسشویی می‌شود قرار می‌گیرد و به صورت کلی تمام مواردی که ذکر شد بخشی از این جزیره هستند و با پدیده‌ای روبه رو هستید که به این شکل است.

جزیره آشپزخانه مبله

  • جزیره آشپزخانه مدل T

جزیره آشپزخانه مدل T یک طراحی بی‌نقص و استاندارد برای خانه‌های مدرن امروزی است که این سبک طراحی موجب می‌شود تا فضای آشپزخانه به دو قسمت مجزا تقسیم شود که از یک طرف آن می‌توانید برای آشپزی و قرار دادن اجاق گاز و از طرف دیگر به عنوان میز ناهارخوری استفاده کنید. جزیره آشپزخانه مدل T فضای بهتر و بزرگتری به آشپزخانه شما می‌بخشد، اما با توجه به اینکه متریال زیادی در این نوع طراحی به کار می‌رود، هزینه آن به نسبت سایر طراحی‌ها کمی بیشتر است. البته بهتر است بدانید که طراحی چزیره آشپزشخانه مدل T یک ایده فوق‌العاده برای خانواده‌های چند نفره است که ارزش هزینه کمی بالاتر را دارد. به اینصورت که شما هم می‌توانید آشپزی‌تان را انجام دهید و بعد از اتمام کار نیز در کنار خانواده از دور هم بودن لذت کافی را ببرید.

جزیره آشپزخانه مدل T

  • جزیره آشپزخانه مدل U

جزیره آشپزخانه U، شکل بسیار بزرگتری به نسبت سایر جزیره‌ها دارد و معمولاً در آشپزخانه‌هایی طراحی می‌شود که فضای بزرگتری به نسبت سایر خانه‌ها دارد. اگر آشپزخانه منزل شما بزرگ است و متراژ بالایی دارد، به راحتی می‌توانید از این جزیره بهره‌مند شوید. جزیره آشپزخانه یو به دلیل بزرگ بودن آن، سینک ظرفشویی، کابینت، اجاق گاز و سایر المان‌ها را دربر می‌گیرد که دسترسی شما را به تمامی بخش‌های آشپزخانه را راحت می‌کند. البته این نوع طراحی برای فضا‌های کوچک نیز کاربردی است و در آشپزخانه‌های با متراژ پایین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در مقایسه با جزیره آشپزخانه ال شکل فضای بیشتری را برای شما فراهم می‌کند. علاوه براین، سهولت در رفت و آمد و دارا بودن کابینت‌های زیاد از دیگر مزیت این طراحی جزیره آشپزخانه است.

جزیره آشپزخانه مدل U

جنس مورد استفاده در ساخت جزیره آشپزخانه

به صورت کلی در انتخاب متریال و جنس جزیره آشپزخانه حتماً این نکته را مورد نظر قرار دهید که متریال مورد استفاده در این جزیره‌ها معمولاً با متریال مورد استفاده در کابینت‌ها یکسان است. البته اگر طراحی خاصی مورد نظر شما باشد ممکن است جنس، رنگ و طرح آن متفاوت باشد که در ادامه سعی شده است مهم‌ترین متریال و موادی که معمولاً برای جزیره آشپزخانه استفاده می‌شوند، بیان شوند.

  • جزیره آشپزخانه MDF

متریال‌ام دی اف بسیار محبوب است و در طرح جزیره آشپزخانه ایرانی جای دارد. متریال MDF به دلیل اینکه تنوع زیادی در روکش‌ها، طرح، رنگ و مقاومت بالا در برابر رطوبت که دارند معمولاً در ساخت جزیره و کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر به دنبال طراحی جزیره آشپزخانه منحنی شکل نیز هستید، استفاده از‌ام دی اف انتخاب بسیار مناسبی است که علاوه بر زیبا بودن، جلوه بصری مناسبی نیز در آشپزخانه شما به وجود می‌آورد.

جزیره آشپزخانه MDFهمچنین قیمت جزیره آشپزخانه‌ام دی اف با توجه به زیبایی و پرکاربرد بودن آن، مقرون به صرفه است.

  • جزیره آشپزخانه ممبران

جزیره آشپزخانه کلاسیک ممبران در واقع استفاده از متریال MDF با روکش PVC است که موجب می‌شود تا MDF در برابر آب مقاوم شود. در این مدل جزیره، ‌ام دی اف خام توسط دستگاه CNC بریده می‌شود و به راحتی در آشپزخانه‌های با طرح کلاسیک یا نئوکلاسیک قابل استفاده است. اگر قصد خرید جزیره آشپزخانه را دارید و به دنبال کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب هستید، شما می‌توانید جزیره آشپزخانه ممبران را انتخاب کنید، زیرا از نظر کیفیت در رنج متوسط قرار دارد و از بسیاری از جزیره‌های چوبی یا‌ام دی اف قیمت پایین‌تری دارد.

جزیره آشپزخانه ممبران

  • جزیره آشپزخانه از جنس روکش سنگ

طراحی جزیره آشپزخانه تنها با متریال‌ام دی اف انجام می‌شود، بلکه یکی دیگر از متریال‌های مورد استفاده در ساخت جزیره، روکش سنگ است. معمولاً استفاده از سنگ‌های کوارتز و کورین در طراحی جزیره‌ها کاربرد دارد. سنگ‌های تزئینی علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به محیط آشپزخانه اضافه می‌کنند، در برابر رطوبت، فشار و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارند. اگر شما نگران قرار دادن اجاق گاز بر روی جزیره با متریال‌ام دی اف هستید، می‌توانید از متریال روکش سنگ کوارتز و کورین استفاده کنید زیرا در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. البته بهتر است بیان شود که جزایر داخل آشپزخانه به صورت ثابت و جزیره آشپزخانه متحرک ساخته می‌شوند که البته اگر از روکش سنگ استفاده شود وزن آن بیشتر خواهد شد و استفاده از جزیره آشپزخانه به صورت ثابت می‌تواند بهتر باشد.

جزیره آشپزخانه از جنس روکش سنگ

  • جزیره آشپزخانه چوبی

بسیاری از افراد برای استفاده از متریال مناسب برای طراحی جزیره آشپزخانه بین چوب و‌ام دی اف دو به شک می‌شوند. به صورت کلی استفاده از چوب می‌تواند قیمت بالاتری نسبت به ام‌دی‌اف داشته باشد اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت جزیره آشپزخانه است، زیرا جنس چوب موجب می‌شود تا مقاومت جزیره بسیار بالا برود و برای چندین سال بدون هیچ‌گونه آسیبی زیبایی خود را حفظ کند. همچنین اگر خط و خش روی آن ایجاد شود با سمباده زدن به راحتی از بین خواهد رفت و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. البته شما می‌توانید برای محافظت بیشتر چوب یک لایه ضد آب بر روی آن استفاده کنید. از آنجایی که در آشپزخانه احتمال ریختن آب بر روی چوب وجود دارد، حتماً توصیه می‌شود که از یک لایه ضد آب استفاده نمایید.

جزیره آشپزخانه چوبی

  • جزیره آشپزخانه از جنس بتن

اگر به دنبال طراحی جزیره آشپزخانه ساده و در عین حال زیبا و مدرن هستید، استفاده از متریال بتن پیشنهاد می‌شود. ساخت جزیره آشپزخانه با استفاده از بتن به دلیل اینکه در برابر فشار، رطوبت و ضربه می‌تواند بسیار مقاوم باشد، توصیه می‌شود. همچنین انعطاف بالای آن موجب می‌شود تا انواع اشکال هندسی و منحنی به راحتی با استفاده از بتن ساخته شوند. پس اگر قصد طراحی جزیره آشپزخانه بسیار مدرن را دارید، بهترین گزینه استفاده از جزیره‌های منحنی است که با استفاده از متریال بتن و‌ام دی اف به راحتی قابل اجرا است که در انواع ثابت و متحرک وجود دارد.

جزیره آشپزخانه از جنس بتن

المان‌های اصلی جزیره آشپزخانه

  • لوستر بالای جزیره آشپزخانه
  • اجاق گاز جزیره
  • صندلی‌های اطراف جزیره آشپزخانه
  • کابینت جزیره
  • سینک ظرفشویی جزیره

المان‌های اصلی جزیره آشپزخانه

قیمت جزیره آشپزخانه

به صورت کلی قیمت ساخت یا طراحی جزیره آشپزخانه پس از آنکه جزیره مورد نظر خود را انتخاب کردید و با توجه به میزان متریال مورد استفاده و متراژ آشپزخانه تعیین می‌شود. همچنین استفاده از برخی المان‌ها مانند آویز‌های سقف، لوستر بالای جزیره آشپزخانه و موارد دیگر می‌تواند موجب تغییر قیمت نهایی شود. بنابراین نمی‌توان یک عدد و رقم برای طراحی و ساخت جزیره تعیین نمود. همچنین اگر به دنبال این هستند تا هزینه‌های جزیره آشپزخانه را به صورت کلی برآورد کنید پس از تصمیم نهایی و همچنین جهت مشاوره، سفارش انواع کابینت آشپزخانه و طراحی رایگان با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۸۸۷۲ تماس بگیرید.

قیمت جزیره آشپزخانه

نکات مهم هنگام انتخاب جزیره آشپزخانه

در انتخاب جزیره آشپزخانه نکات مهمی وجود دارد که حتماً باید قبل از تصمیم نهایی در خرید به آن‌ها توجه کنید که در ادامه نکات مهم به اختصار بیان شده است.

  • دقت نمایید که جزیره نباید بیش از حد بزرگ باشد و با توجه به متراژ آشپزخانه تعیین شود، زیرا اگر به این نکته توجه نشود رفت و آمد شما در فضای آشپزخانه دچار مشکل خواهد شد.

همچنین به محل قرار گرفتن جزیره در آشپزخانه نیز به دقت فکر کنید.

  • به ارتفاع و عمق جزیره نیز دقت فرمایید. در ارتباط با ارتفاع جزیره می‌توان گفت حتماً حدود استاندارد را رعایت کنید و ارتفاع آن را با ارتفاع سایر کابینت‌های آشپزخانه یکسان یا حتی کمی بلند‌تر در نظر بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید عمق جزیره آشپزخانه زیاد باشد بهتر است آن را به دو بخش مساوی تقسیم کنید تا دسترسی به سایر وسایل آشپزخانه نیز دشوار نباشد.
  • علاوه‌براین، به تجهیزاتی که قرار است بر روی جزیره آشپزخانه قرار بگیرند هم به دقت توجه فرمایید. به طور مثال: اگر قصد این را دارید که اجاق گاز را روی جزیره آشپزخانه نصب کنید، باید به فکر نصب هود نیز در بالای جزیره باشید و همچنین خروجی‌های برق را نیز در نظر بگیرید. اگر قصد دارید تا سینک ظرفشویی را بر روی جزیره آشپزخانه قرار دهید حتماً به فضای مناسب و لوله کشی صحیح توجه داشته باشید. در آخر نیز برای استفاده از میز سرو بهتر است نور مناسب را تعبیه کنید و اندازه صندلی‌ها را نیز در نظر بگیرید تا برای رفت و آمد در آشپزخانه به مشکل نخورید.

البته توجه داشته باشید که شما به راحتی می‌توانید برای مشاوره و انتخاب نهایی جزیره آشپزخانه با ما در تماس باشید. در ادامه عکس جزیره آشپزخانه آورده شده است که شما می‌توانید بهترین نوع را انتخاب نمایید.

جزیره آشپزخانه

شکل و ابعاد جزیره آشپزخانه

به صورت کلی ابعاد جزیره آشپزخانه می‌تواند با توجه به سلیقه شما و کارایی آن متفاوت باشد، اما برای این که با معیار‌های استاندارد آشنا شوید می‌توان گفت: یک قاعده کلی وجود دارد که اندازه جزیره برای تمام ابعاد ۱ متر در نظر گرفته می‌شود و اگر قصد دارید تا از جزیره آشپزخانه در محیط کاری استفاده کنید ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر نیز مناسب است.

شکل و ابعاد جزیره آشپزخانه

همچنین برای قرار دادن صندلی و استفاده از جزیره آشپزخانه برای میز ناهارخوری، فاصله ۳۰ سانتی‌متری نشیمن صندلی و پیشخوان را رعایت نمایید همچنین قانون کلی بابت شکل مناسب جزیره وجود ندارد و اکثر جزیره‌ها می‌توانند به صورت مربع و مستطیل یا حتی به صورت منحنی شکل باشند. شما می‌توانید با توجه به ابعاد و متراژ آشپزخانه و سلیقه شخصی خودتان بهترین شکل برای جزیره خود انتخاب کنید.

جزیره آشپزخانه

نتیجه‌گیری

جزیره در آشپزخانه در واقع یک کانتر آزاد است که از هیچ سمتی به کانتر یا دیوار آشپزخانه متصل نیست. مهمترین مزیت جزیره آشپزخانه این است که فضای آشپزخانه را بزرگتر از آنچه هست نشان می‌دهد. انواع جزیره آشپزخانه شامل طرح ال، مستطیل، منحنی، سبک مبله، T و U می‌شود. متریال مورد استفاده در ساخت جزیره آشپزخانه شامل MDF، ممبران، روکش سنگ، چوب و بتن می‌شود. اندازه جزیره برای تمام ابعاد ۱ متر در نظر گرفته می‌شود و اگر قصد دارید تا از جزیره آشپزخانه در محیط کاری استفاده کنید ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر نیز مناسب است.

جزیره آشپزخانه

همچنین در انتخاب جزیره آشپزخانه نکات مهمی وجود دارد که حتماً باید قبل از تصمیم نهایی در خرید به آن‌ها توجه کنید بهتر است بدانید که شما می‌توانید برای مشاوره و انتخاب بهترین جزیره آشپزخانه با ما در تماس باشید.

چند مدل از جدیدترین انواع جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانهجزیره آشپزخانهجزیره آشپزخانهجزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه
جزیره آشپزخانه
جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانهجزیره آشپزخانه

سوالات متداول

مذلهالی جزیره آشپزخانه به چند مدل تقسیم میشوند ؟

جزیره آشپزخانه ال شکل – جزیره آشپزخانه مستطیل شکل – جزیره آشپزخانه به صورت منحنی – جزیره آشپزخانه به سبک مبله – جزیره آشپزخانه مدل T – جزیره آشپزخانه مدل U

در ساخت جزیره آشپزخانه از چه متریالی استفاده میشود ؟

جزیره آشپزخانه MDF – جزیره آشپزخانه ممبران – جزیره آشپزخانه از جنس روکش سنگ – جزیره آشپزخانه چوبی – جزیره آشپزخانه از جنس بتن

جزیره آشپزخانه چه المان هایی دارد ؟

لوستر بالای جزیره آشپزخانه – اجاق گاز جزیره – صندلی‌های اطراف جزیره آشپزخانه – کابینت جزیره – سینک ظرفشویی جزیره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *